De tio jungfrur

Minns en vacker tavla jag tyckte om när jag var liten, som hängde på övervåningen hos mormor och morfar i Kåge. (gör den väl säkert än förresten) Den föreställde tio kvinnor i vita linnekläder, varav fem sov och fem höll i varsin fackla, redo att gå iväg. "De tio jungfrur" hette den och jag har på senare år förstått att den illustrerar en bibeltext.
Predikan idag handlade just om denna bild från Matteus 25. Brudgummen som plötsligt kom, bjöd in de som stod redo att följa med, men avvisade de som kom sent.
"Håll er därför vakna. Ni vet inte när dagen och timmen är inne."
Är jag vaken och redo? Behöver ständigt bli påmind. Svårt att alltid vara redo i denna värld, full med lockelser och härligheter som tar fokus.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback