krullet förvandlat till äkta man

Mätt, mör och mycket belåten efter bröllopshelgen i Härnösand.
Fantastiskt kul att se kära, gamla ungdomspastorn Martin "giftas bort" med vackra Josefine. Bröllop är alltid smarrigt och detta blev extra skoj eftersom det samtidigt var ett återträffstillfälle med familj och goa vänner. Frossa i buffemat, skratta med efterlängtade människor och njuta av (vissa) roliga tal. Fett med nice!

Självklart var min, Emmelis och Jennys egenkomponerade dansvisa höjdpunkten på hela festen. De äldre ursvikarnas spex talar vi däremot tyst om...

Spenderade nätterna på bönesoffor i Baptistkyrkan och både det och den soliga hemresan i buss var faktiskt mysigt. Kommer dock garanterat få åderbråck sen Samuel somnat på mitt lår en alltför lång stund.

I morse sprang jag mig svettig med Jenny & David till tågstationen. De för att åka hem, jag för att studiebesöka svenska språkorgan i Stockholm. 

Välsigna det nya äktenskapet och var med oss här i vardagen nu. Tack.

Kommentarer
Postat av: sara lilja

Jag och pappa har talats vid och bestämt oss för att skicka över manuset eftersom det var så uppskattat. Hoppas du kan använda det någon gång, vi vill inte ha några pengar för det (svårt att värdera konst) men om du har nåt annat kanonmanus som du vill skicka över till oss så skulle det kännas bra, det handlar ju om att ge och få./Mamma

SCEN ETT börjar med att alla sjunger: Icke genom någon människa styrka?
Bengt
Välkomna till ungdomsrådsmötet. Vi ska prata om vad vi kan göra för våra ungdomar i församlingen de kommer inte påungdomssamlingarna eller på gudstjänsterna och nu har det spridit sig en stor oro i ungdomsgruppen sedan Josefin var på det där tonårsdiscot.
Alla
MEN O ÄNDÅ
Sara
Ja det var inte bra men hon var glad när hon kom hem
Anders
Ja Jonathan gick på bio istället för ungdomssamling i fredags
Maj
Jag tyckte Edvin sa tusan häromdagen.
Alla
MEN O ÄNDÅ
Mona
Det finns ju som ingenting för våra ungdomar förutom ungdomssamlingen.
Göran
Jamen kan vi inte köra en gospel nights! Det skulle vara kul att göra nåt extra nu när vi har 25 års jubileum kanske ett Pelle Karlsson tema.
Bengt
Nja jag vet inte det låter inte så hippt med tanke på våra ungdomar, jag tror vi tar en stund i bön innan vi bestämmer nåt.
Alla
Nickar och hummar medhållande
Bengt
Gode Gud var med oss i vår vånda
Kalle
Jag får en bild jag ser en pudel.


SCEN TVÅ
Bengt
Tommy har varit i kontakt med en kollega och fått ett namn på en ungdomspastor en kille från Stockholm.
Alla
Stockholm, en nollåtta
MEN O ÄNDÅ
Bengt
Jo från Stockholm, han het Martin, det låter ju som rejält.
Tommy
Kan han inte komma till Ursviken i samband med Joy Peak så han får var med om nåt riktigt roligt.
Alla
Jo till Joy Peak






Bengt
Ja så var vi samlade här igen, nu när vi är avsatta som ungdomsråd. Jag tänkte att vi idag skulle göra en saklig utvärdering av vad som har hänt under tiden som vi på det här speciella sättet har följt Martins arbete med våra ungdomar. Är det någon som vill säga något?

Sara
Ja en sak har verkligen inte varit så positivt. Han har ju haft en sån där dag och natt-bön som pågått nu i sju dagar och det har inte varit annat än att skjutsa barnen hela tiden. Man kan väl säga att det i grunden inte var bara negativt, men det har ju gått så mycket bensin. Och så har jag inte sovit en hel natt på flera dar nu.

Mona
På tal om att slösa på bensin.. Vet ni hur ofta vi har kört våra ungar till den där under ytan teatern? Det är ju övningar flera gånger i veckan! Och under själva konsert kvällen är det ju helt omöjligt att parkera bilen där.

Maj
Varför parkerar Du bilen där då? Går du på det där jippot?

Mona
Nej då, inte alls. Det är ju bara för ungdomarna, men jag vill bara kolla hur dom sköter sig. Inte skulle väl jag tycka att något sånt var speciellt intressant?

Alla
Grymtar lite och ler lite åt Mona

Tommy
I veckan fick jag ett brev från en församlingsmedlem som påstod att Martin använt ordet rakarns mitt i nattvarden.

Göran
Vad är det där för boende som dom har hittat på nu då? Det går rykten på stan att det är nån sorts homolägenhet med 3 killar som bor tillsammans.

Lillemor
Sluta med där nu Göran, du vet ju att det inte alls är så. Dom tycker väl bara att det är trevligt att slippa bo ensamma, dessutom blir det ju billigare på det viset med. Det vet du väl att det bara är rykten. Tre fina kristna pojkar som bor tillsammans.

Göran
Ja ja?

Valtraud
Jag tycker det har varit roligt att han tyckte om min mat i alla fall. Han åt hos oss förra helgen och jag bjöd på härliga knödles från Tyskland.

Kalle
Förra helgen? Det var kanske därför han inte kom till oss då? Han sa att han skulle komma till oss då.
Anders
Hos Er? Han hade ju bjudit hem sig till oss då.?


Alla
Hos Er? Han hade ju bjudit hem sig till oss då.?

Göran
Jag skulle vilja säga en sak. Han har en otrolig förmåga att få andra att jobba, och han pekar verkligen med hela handen. Jag tänker ibland, vad gör han på dagarna egentligen. Men i och för sig så har han verkligen fått fart på våra barn. Det måste man säga.

Lillemor
Kan man inte säga att det faktiskt är så att Martin har fått det dit precis som vi ville:
Våra barn brinner för församlingen och Jesus på ett sätt som dom aldrig gjort förut. De är väldigt engagerade och tar ett jättestort eget ansvar med en massa kreativa idéer om hur dom skall hitta nya vägar att nå sina kompisar. Jag tycker vi tvärtom skall vara väldigt glada över hans arbete i församlingen, och att vi inte kunde fått någon annan som kunde gjort det på ett bättre sätt än Martin.

Alla
Små kommentarer som är bejakande.

Tommy
Jag har en sak jag måste säga till Er. Han har sagt upp sin tjänst i församlingen.

Alla
Men o ändå?? Vad säger Du? Etc.

Tommy
Jo han känner att han vill gå vidare nu och fortbilda sig till att bli en pastor på riktigt som jag är. Han tycker nog att jag är hans mentor typ, en pastor som han ser upp till och så. Det har varit roligt att kunna hjälpa honom i hans utveckling. (lite stolt)

Bengt
Ja vi behöver kanske runda av det här mötet nu, och jag skulle vilja föreslå att vi ber för att vi snabbt skall hitta en lösning till hans efterträdare.

Alla
Böjer sina huvuden i en andäktig bön. Mumlar lite?

Kalle
Jag ser en bild, jag tror att jag ser en ? tyrolerhatt?

Philip
Säger/skriker något på Österrikiska.


Mona avslutar med att ge kort från samtliga familjer som är fullt frankerade?

2007-02-14 @ 18:44:31
Postat av: Samuel

Vilket mästerverk! Hur bra som helst!

2007-02-14 @ 19:05:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback