Kvinnor i övre medelåldern

Vad är det med kvinnor i övre medelåldern? Fräscha, måna om sig och fulla av livsvisdom och erfarenhet - de borde längta efter att dela med sig av sina tankar och ha ett självförtroende som får deras ryggar att rakna ännu mer. Men icke. Min erfarenhet säger mig att kvinnor i övre medelåldern bär på en osäkerhet och ett dåligt självförtroende som gör att man absolut inte vill sticka ut, är rädda för att visa framfötterna och, sist men inte minst, totalvägrar att prata med journalister.

Denna kunskap (fördom?) bygger jag på mina knappa två års erfarenhet som reporter. Senast i dag var jag ute på stan för att prata med apotekare om ökandet av receptfria värktabletter. Efter att ha varit på tre olika Apotek hade jag bara lyckats få två röster på band, och det från nyutexade personer. Jag hade helst pratat med någon med mer erfarenhet som kunde jämföra hur användandet ökat, men alla (7-8 stycken) vägrade i sten att svara på två korta, enkla frågor. De stirrade på mig och tryckte sig mot väggarna som om jag hade ett presumtivt mordvapen i hand och inte en liten bandare. Alla var de kvinnor i övre medelåldern.

Kvinnor i övre medelåldern - höj era röster, vi vill och behöver höra er!

Kommentarer
Postat av: em

Trodde du skulle syfta på mormor, men hon är ju äldre än över medelålder + att hon är en rak och stolt kvinna anser jag. Jag har erfarenheten av att de som har och vågar ha en åsikt drar det för långt och är så tydliga med vad de vill och sitt eget värde så att de ibland trampar andra på tårna. Jag tänker på folk jag jobbat tillsammans med som är väldigt tydliga med att "jag har erfarenheten och är så trygg så nu nöjer jag min inte med mindre än att du lyssnar..". En trygghet i sin yrkesroll borde resultera i att man vågar ha en åsikt, men inte är rädd för att ta in andras.

Postat av: Jos

Väl talat syster!

2012-08-27 @ 15:03:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback