Femte dagen

Femte dagen som arbetslös. Eller "arbetssökande frilans" som jag uppmuntrar mig själv med att kalla min tillfälliga status. Femte dagen och jag är redan bitter.
Upprepar för mig själv om och om igen att det inte är bra att ha sin identitet i ett arbete och att man är värd mer än det man gör, men det fungerar inte. Jag vill ha en uppgift att fylla, utan det falerar självförtroendet en gnutta för varje dag. Känns det som.
Systematiskt går jag igenom vartenda skrymsle i vår lägenhet. Varje skåp, varje låda ska tömmas på skräp och sorteras. Tvättar, lagar mat och dammsuger. Jag har blivit en riktig hemmafru, bortsett från att jag inte kan utföra mina sysslor med rent samvete. Känns alltid som jag kan lägga mer tid på jobbsökande, borde lägga mer tid.
Så tacksam över mina daglediga vänner som lyser upp min glåmiga vardag. Någon sjukskriven, en annan mammaledig och en tredje arbetssökande som jag. Vi tar långa fikan i solen, går promenader och pratar igenom våra situationer. "Det kommemr att ordna sig, passa på att njuta nu i stället", säger de och jag håller med. Men en dag som denna, när regnet öser ner, platsannonserna lyser med sin frånvaro och kreativiteten är nere på noll - då är det svårt att följa deras råd.
Jag får gå och sortera ännu en låda.

Kommentarer
Postat av: Karin

Kära vän. Vi ser fram emot att träffa er, ni är sååå välkomna. Och kom ihåg att DU är bra! Peppkram från Hudik ( där det också regnar idag)

2011-09-07 @ 16:09:08
Postat av: Beck

Peppkram från Solle också! Tänk på oktober! :)

2011-09-08 @ 09:37:55
Postat av: Maria H

Heja Jossan, du är bra!

2011-09-08 @ 12:37:43
Postat av: Lillsis.

Även jag får väl peppa då. Hejaheja. (Men ja, det suger att inte få jobba) Mamma undrar om du är så desperat efter nått att göra att du är beredd att tvätta fönstrena?! För isf kommer det ju nått gott ur detta. KRAM!

2011-09-08 @ 18:43:32
Postat av: Maria B

Kära du. Jag vet precis hur det känns. Och jag lovar. Det ordnar sig en dag. Och som du hört förut, njut av nuet....(fast det vet jag också är lika svårt/tråkigt i en sådann situation!)

Stor kram från oss!

Postat av: Josefin

Tack ljuvliga vänner för ord som värmer bättre än choklad med smältande vispgrädde.

2011-09-09 @ 13:48:39
Postat av: Anneli H

Fina Josefin,

jag förstår verkligen hur du känner! Hade en sådan period som började för exakt ett år sedan och varade i några månader (med undantag för enstaka inhopp) och det är himla lätt att gå ner sig. Särskilt när dagens samhälle bygger på prestationsinriktat självförtroende, i synnerhet hos unga kvinnor. Man får passa på att lära sig en del om sig själv och inse att man skulle va en jäkligt bra hemmafru (om man nu ville det...). Och lära sig omfamna osäkerheten. Men det är inte lätt.

Jag jobbar i Uppsala nu (sista vicket på UNT) och fram till januari, vi kanske kan ta en pepp-fika någon dag?

Allt gott!

Kram Anneli

2011-09-14 @ 10:36:13
Postat av: Josefin

Anneli - Tack för förståelse! Kul att du har vik på UNT. En fika låter inte dumt!

2011-09-14 @ 11:06:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback