om det största

Här är en färsk juldikt jag tänkte läsa på bönegruppens julavslutning ikväll:


"Utan snö, ingen jul", suckade nån häromdan
Han stod och spejade mot skyn, på torget mitt i stan
Såg ut som om han väntade, på nåt som skulle ske
Hans bittra uppsyn med nacke sne fick mig så att le
"Vad glor du på? Vad ler du åt?", hans ögon fick mig fatt
Nu bubblade det inom mig och jag gav till ett skratt

Så börja han åt mig förklara att han väntat flera dar
På snön som vägrar komma och värmen som aldrig far
"I`m dreaming of a white christmas, det är den bästa jul jag vet!
En jul i slask blir tom och ful!" Nu börja han bli het
"Stilla din förtvivlan", försökte jag så smått
"Lyssna på vad jag vet, ha nu ej så brått
Snö är inte på långa vägar lika viktigt
Som det stora som längesen hände", fortsatte jag försiktigt

Hans gnäll tog slut och han frågade så:
"Vadå? Berätta mer så jag kan förstå!"
Där på torget berättade jag då och till sist hans tankar kom rätt
Och han förstod att det bästa med julen är något som redan skett

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback